Alleen voor ondernemers  

Uitgebreide productinformatie

125.000 artikelen

Snelle levering

Uw eigen contactpersoon

Alleen voor bedrijven

Maatschappelijke betrokkenheid

Logistiek en Transport

Het leveren van diensten en producten, maar met name het ontzorgen van de klant, is voor Würth de fundering van het dagelijks ondernemen. Door te luisteren naar de behoefte van de klant en samen de juiste oplossingen voor ‘uitdagingen’ te vinden, streven wij ernaar de processen te optimaliseren en de totale proceskosten te verlagen. Milieuvriendelijk handelen speelt óók bij deze processen een belangrijke rol.

Organisatie

Het hoofdkantoor van Würth Nederland B.V. is gevestigd op bedrijventerrein De Brand in ’s-Hertogenbosch en heeft een modern logistiek centrum. Voor de opslag van producten en goederen staan in het distributiecentrum 11.000 palletplaatsen en 70.000 plaatsen (legbordstellingen) voor opslagdozen ter beschikking. Daarnaast biedt het distributiecentrum ruimte voor 390 langgoedplaatsen en 2.080 overmaat-plaatsen. Gemiddeld worden er dagelijks 1.800 zendingen verwerkt en aan klanten in Nederland verstuurd. Met een servicegraad van meer dan 98% worden alle bestellingen binnen 24 uur uit voorraad geleverd.

Leveringsbetrouwbaarheid Würth

Würth Nederland B.V. heeft haar opslag en leveringsprocessen zodanig ingericht om de bestelling in de juiste aantallen op het juiste tijdstip aan de klant te leveren.

Magazijn gebieden

Het magazijn is 10.000 vierkante meter groot en feitelijk in vier hoofdgebieden verdeeld. De gebieden zijn dynamisch chaotisch ingericht. Dat betekent dat iedere nieuwe opslag altijd naar een nieuwe locatie wordt gestuurd. De locatiebepaling gebeurt op basis van de ABC-klasse van een artikel. A-artikelen komen hiermee altijd op een snel bereikbare locatie.

Goederenontvangst

De vervoerders die leveringen komen brengen als gevolg van inkoopbestellingen, melden zich aan middels een tijdvensterregistratiesysteem. De pakketvervoerders zijn hiervan uitgezonderd. Hiermee wordt geborgd dat de vrachtwagens ook meteen worden uitgeladen.

Levering ontvangst

Würth Nederland B.V. heeft met haar hoofdleveranciers een EDI (Electronic Data Interchange) interface in gebruik. Alle inkomende leveringen van deze eerder genoemde leveranciers, worden hiermee automatisch aangelegd op het moment dat deze het magazijn van de leverancier verlaten. Op die manier is het niet meer nodig deze inkomende leveringen (leverancier pakbonnen) handmatig in SAP te registeren. Zodra alle handling units van deze leveringen fysiek zijn uitgeladen, kan direct worden begonnen met de controle ervan.

Prioriteit

Alle inkomende leveringen worden gelabeld met een prioriteit om te bepalen welke leveringen als eerste aangepakt dienen te worden.

Logistiek proces als het gaat om spoed of afbestellingen

Alle spoedaanvragen kunnen worden ingediend via de online shop, de vertegenwoordiger of via de verkoop binnendienst. Indien de artikelen aanwezig zijn bij een shop in de buurt van de klant, dan kan de klant daar ook langsgaan zodat deze nog sneller wordt geholpen.

Opslag: papierloos door Pick by Voice

Alle posities van een ontvangen levering worden gecontroleerd op: identiteit, afmeting, gewicht, aantal en verpakkingshoeveelheid. Na de controle maakt de medewerker het opslagvoorstel in SAP. In deze stap wordt op basis van de artikelstamgegevens, voorraadsituatie en THT-gegevens bepaald in welk opslaggebied het betreffende artikel wordt opgeslagen. De artikelen in de standaard legbordstellingen worden via de lopende band naar de juiste locatie gebracht. De artikelen die op een pallet worden opgeslagen, worden papierloos met de heftruck naar de juiste locatie gebracht.

Artikelen die met de lopende band naar de juiste locatie worden gebracht, worden met Pick by Voice gedaan, ook wel Voice Picking genoemd. Voice Picking is een papierloos, handsfree en ogenvrij systeem dat gebruik maakt van eenvoudig te begrijpen gesproken aanwijzingen. Hiermee worden medewerkers naar een verzamellocatie gedirigeerd en instructie gegeven ten behoeve van het opslag en verzamelen. Pick by Voice zorgt voor een duidelijk kleinere foutenkans, de medewerker moet een verificatiecode noemen voor de locatie, indien deze code niet de juiste is kan de medewerker niet verder tot de juiste wordt gemeld.

Automatische verzend HU start

De HU ’s (‘handling unit’ ofwel ‘een opslageenheid’) die met de lopende band worden verzameld zijn in twee types te onderscheiden. Hoge en Lage HU ‘s. De bodem van beide verzendeenheden zijn exact aan elkaar gelijk. De hoogte van de lage is 15 centimeter en van de hoge is 30 centimeter. Beide worden in twee bufferbanen voorbereid door machines. De volgorde van starten wordt bepaald door de uitlevering prioriteit, de categorie en de doorlooptijd van een afzonderlijke HU.

Foto Camera

Iedere HU die de Infeeder passeert wordt vanaf de bovenzijde automatisch gefotografeerd.

Pakbon infeeder

De pakbon wordt bij de uitlevering aan de laatste collo toegevoegd. Indien voor een uitlevering goederen uit meerdere gebieden moeten worden verzameld, wordt door SAP steeds bepaald of een HU de laatste is. Indien de laatste HU via de lopende band komt, wordt de pakbon via de Infeeder in de laatste HU gedaan. In het geval de inhoud van de uitlevering artikelen bevat die als ADR-goederen geclassificeerd zijn, wordt op de pakbon informatie gedrukt met betrekking tot de veiligheidsbladinformatie.

Hoogtereductiemachine

De hoogtereductiemachine reduceert de hoogte van de verzenddoos. Dit wordt gedaan zodat de verzenddoos stabieler te vervoeren is. Hierdoor bevat de doos minder lucht en neemt deze minder plaats in beslag tijdens het transport. Als gevolg hiervan kunnen we per transport meer dozen vervoeren wat bijdraagt aan een lage CO2-uitstoot en beter is voor het milieu.

Palletoptimalisatie

In 2022 is Würth Nederland B.V. tevens ovegergaan naar een nieuwe verpakkingslijn met aangepaste doosmaten. Deze doosmaten zijn in lijn met de palletmaten zodat pallets effectief volledig benut worden. Nu is samen met de I-pack® machine de hoeveelheid lucht tot een absoluut minimum beperkt. Er is dus meer lading per pallet en er zijn daarom zo min mogelijk pallets nodig.

ADR labels applicatie

Na de hoogtereductiemachine wordt op iedere HU waar de inhoud ADR-artikelen bevat, het wettelijke ADR label bevestigd. Hierop staat de United Nation (UN) code. Dit wordt gedaan om de vervoerder bij calamiteitenbestrijding op de hoogte te brengen over de inhoud. In het geval hier een mechanisch probleem ontstaat, wordt de HU naar een andere werkplek gebracht ter controle.

Verzendlabel applicatie

Na de ADR-labelapplicatie wordt automatisch een verzendlabel op de HU aangebracht, ook hier geldt de regel dat als er een mechanisch probleem ontstaat, de HU op een andere werkplek alsnog het juiste label ontvangt.

Verpakkingen

Würth Nederland B.V. werkt zoveel mogelijk met haar klanten samen om de milieubelasting door verpakkingen te minimaliseren. Naast ons assortiment investeringsgoederen met de hoogste duurzaamheidgraad leveren wij veel verbruiksgoederen. Vanwege de hoge omloopsnelheid brengt dit veel vervuiling door verpakkingsmateriaal met zich mee. Om dit zoveel mogelijk te beperken leveren wij producten en systemen die helpen deze hoeveelheid verpakkingen te verminderen. Dit reduceert afval zoals het retour halen van pallets op bouwlocaties.

Verpakkingsmachine

Om de klantlevering te optimaliseren, is Würth Nederland B.V. in mei 2017 een project gestart met de aandachtspunten:

  • Transporteren van goederen met een optimale vullingsgraad
  • Milieuvriendelijker
  • Een sterker verzendkarton
  • Minder transportschade
  • Optimaliseren van interne logistieke processen

In januari 2018 is de keuze gemaakt om twee nieuwe dozenopzetmachines en de I-Pack® machine van B+ / Sealed Air aan te schaffen.

Door deze keuze heeft Würth Nederland B.V. de mogelijkheid gekregen om naar een hoger verzendkarton te gaan van de twee standaard grondmaten die worden gehanteerd. Dit resulteert in meer producten per verzenddoos en lagere transportkosten. Ook wordt er geen krimpfolie meer in de dozen gebruikt. Daarnaast is de keuze gemaakt om over te stappen op recyclebaar karton met FSC-keurmerk.

De I-Pack® machine van B+ zorgt ervoor dat er geen overbodige ruimte is tussen de bovenkant van de verzenddoos en het hoogste product in de verzenddoos.

Robot stapelaar: expeditie

Bij het eindstation in het logistiek centrum van de HU’s (handling units) vindt de sortering plaats naar de vervoerder. 95% van de uitleveringen wordt met transportbedrijf DHL verzonden en deze HU’s worden door de robot gestapeld. De sortering vindt plaats in de DHL hub. Duurzaamheid en een groener logistiek zijn onderwerpen waar DHL zich voor inzet en past bij de keuze van Würth. De resterende 5% wordt met andere vervoerders aan de klant bezorgd. We kennen de volgende mogelijkheden van transport: Nachtleveringen, bouwplaatsen, eigen vervoer, koerier en Pick up.

Levering en transport

Onze leveringen worden dus grotendeels bezorgd door DHL. Hieronder dan ook de beschrijving over transport vanuit hun perspectief.

CO2 uitstoot

Vanaf 2022 levert Würth Nederland B.V. via DHL álle zendingen klimaatneutraal. Naar onze klanten, Würth shops en eigen personeel en ook buiten Nederland.

Als zakelijke verzender steunt Würth Nederland B.V. hiermee Gold Standard-gecertificeerde projecten en dragen wij daarnaast actief bij aan natuurherstel op grote schaal binnen Europa. In My DHL Parcel zien we standaard hoeveel CO2 er elke maand is uitgestoten en gecompenseerd. Elk jaar krijgt Würth Nederland B.V. daar een SGS-gevalideerd certificaat bij. Daarop staat de totale compensatie, en in welke compensatieprojecten Würth Nederland B.V. via DHL GoGreen heeft geïnvesteerd.

De toonaangevende bedrijven van vandaag, groot en klein, zijn op zoek naar manieren om groen te worden. Ze begrijpen dat als we willen dat onze planeet bewoonbaar blijft voor de generaties die na ons komen, we nu moeten samenwerken om de uitstoot te identificeren en te verminderen, onze bedrijven duurzamer te maken en uiteindelijk over te gaan naar een circulaire economie.

Logistiek speelt een centrale rol in de wereldwijde economie en daarom kan de industrie van cruciaal belang zijn voor de manier waarop er zaken worden gedaan inzake de impact op het milieu. Dat is ook een van de redenen waarom wij het als onze missie zien nul uitstoot te bereiken in 2050 en de benchmark voor de industrie te zijn inzake verantwoordelijk ondernemen.

DHL is een pionier op het gebied van groene logistiek. We gebruiken onze expertise om uw logistiek groener en duurzamer te maken waarbij we u een concurrentievoordeel bieden. Ook kunnen we u helpen bij het zoeken naar manieren om de principes van circulaire economie toe te passen. Dit om afval uit te bannen en uw producten waardevoller te maken.

Bekijk hier ons GoGreen Carbon Management certificaat

Dit certificaat draagt het SGS keurmerk, SGS is wereldleider op het gebied van inspectie, controle en analyse van certificeringen. Daarnaast heeft het certificaat ook het Gold Standard keurmerk. Dit omdat Deutsche Post DHL Group het eerste bedrijf is dat met haar initiatief voldoet aan de Fairtrade Climate Standard, een toonaangevende certificeringsstandaard voor klimaat en ontwikkeling.

Verkeerscongestie

Fietsen

Meer dan de helft van de expreszendingen in veel Nederlandse steden wordt in de ‘last mile’ per fiets afgeleverd. We fietsen waar we kunnen fietsen. Daar waar een pakket te groot is voor de fiets, gebruiken we de bestelauto of vrachtwagen. Iedereen kent inmiddels de DHL Parcycle (bakfiets) maar ook de Cubicycle is al een vertrouwd onderdeel van het stadsbeeld in veel Nederlandse steden. Met deze fietsen dragen we bij aan schonere lucht, veroorzaken we geen verkeerscongestie én zijn we een stuk sneller omdat we nooit vast staan in files of de ochtendspits. Beide ‘cargo bikes’ zijn een echte Nederlandse innovatie en het is bijna vanzelfsprekend dat DHL in Nederland – fietsland bij uitstek – meedenkt en meebouwt aan innovatieve fietsen.

Elektrische vans en vrachtwagens

DHL Express heeft al veel elektrische bestelauto’s in gebruik en daar zijn nu ook de eerste elektrische vrachtwagens bij gekomen. De elektrische vrachtwagen werd als eerste ingezet in Rotterdam voor het ophalen en afleveren van grotere zendingen. Dit wordt de komende tijd verder uitgebreid. Kleinere zendingen worden in het centrum nog steeds bij voorkeur met fietsen vervoerd.

Vliegtuigen

Van een kleine Cessna naar de nieuwste Boeing 777, DHL investeert voortdurend in het meest brandstofefficiënte en betrouwbaarste type vrachtvliegtuig met het beste langeafstandsbereik. Deze ultramoderne vliegtuigen verminderen de CO2-uitstoot met 18% ten opzichte van de oude vliegtuigen die worden vervangen. Ook met onze luchtvloot dragen wij direct bij aan 'Zero Emission 2050': DHL’s doelstelling om alle logistiek gerelateerde emissie vóór 2050 te verminderen tot nul.

Het beperken van vervoersbewegingen

Wij proberen altijd zoveel mogelijk bestellingen voor dezelfde klant met één rit mee te krijgen. Het is dan wel belangrijk dat de klant hier ook rekening mee houd. Dus bijvoorbeeld bij bestellingen die minder haast hebben intern verzamelen en vervolgens als een grotere bestelling plaatsen.

buzz

Elektrisch bezorgen

Met trots introduceren wij onze nieuwste aanwinst, de 1e elektrische Transportwagen, de Volkswagen ID. BUZZ!

Alle 41 Würth Shops zijn inmiddels voorzien van elektrische-laadpalen op de parkeerplaatsen. Zo kunnen onze klanten hun voertuig bij de Würth Shops laden, maar zo ook voor het laden van de eigen elektrische voertuigen. Sinds december 2022 zijn de eerste elektrische voertuigen in werking genomen door het Shoppersoneel. Met de elektrische ID. BUZZ zullen wij bestellingen vanuit de Shops afleveren bij de klanten.

Lees verder