Acculaders & boosters
Een acculader gebruik je om de accu van auto’s te laden in de werkplaats, maar ook om in de showroom te druppelladen of bij diagnose. Naast acculaders zijn er ook accuboosters of zogenoemde starthulpen die een lege accu weer aan de praat krijgen. Wat is nu het verschil tussen deze laders en boosters en voor welke toepassing kun je ze gebruiken?
Vroeger…. Werden accu’s geladen tot dat de lood/zuur accu begon te borrelen, vervolgens afkoppelen en klaar. De accutechnologie is in de afgelopen paar jaar zo snel ontwikkeld dat de acculaders van enkele jaren geleden niet meer geschikt zijn voor de hedendaagse accu’s. Gel of EFB accu’s zijn veel gevoeliger voor overladen en dat terwijl oudere acculaders niet automatisch stoppen met laden. Hierdoor kan het voorkomen dat de accu’s intern beschadigd of overhit raken, met honderden euro’s schade en gevaarlijke situaties tot gevolg.
Kortom, stel uzelf de volgende vragen:
➔ Gebruikt u een acculader voor het laden van gel/EFB accu's?
➔ Gebruikt u een acculader bij diagnose en/of service?
➔ Gebruikt u een acculader voor het laden van auto's met een start/stop systeem?
Wordt 1 of meerdere vragen met ja beantwoorden en gebruikt u een lader van 3 jaar of ouder? Controleer dan de specificaties van de lader voor gebruik bij gel / EFB accu’s.
UNIVERSEEL
Universele acculaders zijn geschikt om te laden, onderhouden, herstellen en de accu-status weergeven. Ze zijn geschikt voor laadstroom vanaf 7,5A t/m 26A en vermogen van 225W t/m 443W
SHOWROOM
In de showroom gebruik je meestal een andere acculader dan in de werkplaats. Deze lader is voor gebruik als boordnet ondersteuning of het laden van accu’s. Ideaal voor gebruik in showrooms voor presentatie van de verschillende voertuigfuncties.
WERKPLAATS (WORKSHOP)
In de werkplaats is meestal wat meer vermogen nodig dan in de showroom. Daarom gebruik je hier acculaders van 412 t/m 1600W en 25A t/m 50A. Ze kunnen vaak gemonteerd worden aan de wand of hefbrug.
EXPERT
Voor een gestabiliseerde spanning onder alle diagnose- of programmeerstadia gebruik je een Expert acculader van 100A.
DIAGNOSE
LET OP!
Bij het zogenoemde “flashen” (software update ECU) moet er dikwijls een acculader als continue stroombron gebruikt worden. De capaciteit hiervoor verschilt per merk. Raadpleeg altijd de informatie van de fabrikant. Würth levert een assortiment acculaders die als stroombron 15A, 25A, 35A, 50A, 100A of 120A leveren.
De hierna volgende laders zijn multifunctionele apparaten voor accu en boordnet ondersteuning, evenals voor laden en opnieuw laden van startaccu’s zonder ontkoppeling van het elektrische systeem.
Boosters
Boosters zijn starthulpen die de motor een boost geven zodat ze weer starten. Boosters zijn er voor verschillende omvangen van de motor, tot 4000 cm3. Voor cargo is er zelfs een aparte booster verkrijgbaar.