Bijzondere Houtprojecten met specifieke eisen. ASSY® Schroeven bieden ook hier de beste oplossing.
EDGE Suedkreuz Berlin is een kantorenensemble bestaande uit twee gebouwen (MK 1 + MK 2), een modulaire houthybride constructie ontworpen als een open ecosysteem met op de natuur gebaseerde architecturale elementen.
Het is een van de vele ontwikkelingen waarmee de stad Berlijn de zogenaamde "Schöneberger Linse" wil transformeren. Het gebied tussen het treinstation Südkreuz en het S-Bahnstation Schöneberg moet een aantrekkelijk en veelzijdig gebruikt nieuw stadsdeel worden. Würth ondersteunde de planners bij het ontwerpen van de hout-betoncomposietconstructie en kon het grote aantal houtschroeven naar behoefte leveren.
Baanbrekend in de Filippijnen: de nieuwe terminal op de internationale luchthaven Mactan Cebu heeft een golvend dak dat volledig van hout is gemaakt - de enige in zijn soort in Azië tot nu toe. Würth Oostenrijk heeft de bevestigingstechnologie voor dit spectaculaire gebouw geleverd.
Een gigantisch maar delicaat, gewelfd houten dak buigt zich over een gebouw van 65.000 vierkante meter als zachte golven, met glazen wanden die zich helemaal tot de grond uitstrekken. Het is een betoverend licht gebouw met een luchtige uitstraling en unieke architectuur, dat in no time voltooid was. De nieuwe Airport Terminal 2 op Mactan Cebu International Airport in de Filippijnen, die afgelopen zomer werd ingehuldigd, is een echte attractie gebleken bij zowel bezoekers als de lokale bevolking.Lees meer >
Het BOOMHOTEL in Cleebronn/Tripsdil bestaat uit een aantal boomhuizen, die in hun natuurlijke omgeving zijn gebouwd.
Het boomhotel in Cleebronn/Tripsdill bestaat uit een aantal boomhuizen, die in een natuurgebied zijn gebouwd.
Er zijn kleine betonnen pilaren in de bodem gestort, om zo min mogelijk overlast te veroorzaken in dit gebied.
De palen zijn, door middel van stalen gewrichten en ASSY VG schroeven met 45° schijven (hierdoor kunnen de schroeven onder een hoek van 45° in het hout geschroefd worden) zeer stevig aan het huis en de bodem verankert.
Bij deze sporthal in Monterial Canada wordt een plat dak gerealiseerd met een overspanning van 70 meter. De lengte van de sporthal wordt 100 meter..
Lees meer >
Om de winterse omstandigheden en de belasting die dat met zich meebrengt, moeten de spanten in Canada enorme krachten aankunnen.
De spanten van 70 meter konden niet in een stuk worden getransporteerd. Ze zijn in 3 stukken gezaagd en op de bouwplaats met stalen gewrichten aan elkaar gezet.
Enkele wetenswaardigheden: de spanten zijn l. 70m, h. 4m en br. 0,5m. Het gewicht van elk spant is 125.000 kg. De stalen gewrichten zijn h. 1,5m br. 3m.
De platen waarmee ze aan het hout zijn bevestigd, zijn elk met 208 schroeven van 14 x 550mm vastgezet en boven liggen de balken koud tegen elkaar.
Om aan te sluiten bij de omgeving, het natuurgebied waarin de brug is gebouwd, is er voor gekozen om de brug compleet van hout te maken... een uitdaging!
In dit gebied is er veel houttransport en de brug heeft dan ook een draagvermogen van 180.000 kg nodig. De brug heeft een overspanning van 76 m.
De brug is gebouwd in de winter, waardoor het mogelijk was een kunstmatig eiland aan te leggen om de grote kraan op te zetten.
Zoals op de foto is te zien. De elementen zijn hol en de platen kruislinks geschroefd. De zwarte puntjes die men op het hout ziet, zijn houtschroeven.
In totaal zijn er 45.000 ASSY VG houtschroeven in deze brug verwerkt van de maat 10 x 300mm.
Uit een test is gebleken, dat met 180 ton gewicht de brug minimaal doorbuigt.