Eersteklas Hout

Baanbrekend in de Filippijnen: de nieuwe terminal op de internationale luchthaven Mactan Cebu heeft een golvend dak dat volledig van hout is gemaakt - de enige in zijn soort in Azië tot nu toe. Würth Oostenrijk heeft de bevestigingstechnologie voor dit spectaculaire gebouw geleverd.

De nieuwe terminal op de internationale luchthaven van Mactan Cebu heeft een volledig uit hout opgetrokken dak - de enige in zijn soort in Azië tot nu toe. Het gebouw is bestand tegen aardbevingen dankzij de bevestigingstechnologie van Würth Oostenrijk.

Een gigantisch maar delicaat, gewelfd houten dak buigt zich over een gebouw van 65.000 vierkante meter als zachte golven, met glazen wanden die zich helemaal tot de grond uitstrekken. Het is een betoverend licht gebouw met een luchtige uitstraling en unieke architectuur, dat in no time voltooid was. De nieuwe Airport Terminal 2 op Mactan Cebu International Airport in de Filippijnen, die afgelopen zomer werd ingehuldigd, is een echte attractie gebleken bij zowel bezoekers als de lokale bevolking.

Vliegveld Cebu voorkant
Vliegveld hal

Licht stroomt door de driebeukige entréehal, die drie aangrenzende vleugels heeft. Met 48 incheckbalies is dit het grootste belastingvrije gebied in een vertrekgebied op de Filippijnen, met een spa, restaurants, bars en andere voorzieningen verspreid over drie vloeren. Het idee is om ervoor te zorgen dat passagiers zich tijdens hun verblijf zo comfortabel mogelijk voelen. De bedoeling van de architect was om de vriendelijkheid, openheid en warmte van de Filippijnse cultuur in het nieuwe gebouw te weerspiegelen. De ambiance moet meer lijken op die van een resort dan op een functioneel gebouw. Ze slaagden: de Filipino's, vooral de inwoners van Cebus, zouden heel trots zijn op hun nieuwe luchthaven.

Cebu hout koepel

In heel Azië is er geen ander luchthavengebouw waarvan de draagstructuur en het dak volledig van hout zijn. Overal in de terminal worden voornamelijk natuurlijke bouwmaterialen gebruikt: de muren in de sanitaire voorzieningen zijn bedekt met verschillende soorten hout en mos uit Italië. De gepolijste stenen vloer in de hal, met glanzende inleg van parelmoer gemaakt van inheemse mosselschelpen, vertegenwoordigt het zand op de stranden van Cebus.

Cebu hal vloer

Hoewel houten gebouwen van oudsher populair zijn in de Filippijnen hebben de bouwers, het Filippijnse syndicaat GMR MEGAWIDE Cebu Airport Corporation (GMCAC), het Oostenrijkse bouwbedrijf Rubner Holzbau gekozen voor de taak. Maar waarom werd hout uit Neder-Oostenrijk gebruikt? Projectmanager Anton Wanas van het hoofdkantoor van Rubner in Ober-Grafendorf legt uit: “Het zou niet mogelijk zijn geweest om hout uit lokale bronnen te gebruiken. Er zou niet genoeg tropisch hout beschikbaar zijn geweest voor het project zonder het milieu te beschadigen. Bovendien zijn er geen fabrikanten die de benodigde componenten voor deze structuur hadden kunnen produceren.” Volgens Wanas was dit contract de grootste in zijn soort in de geschiedenis van het bedrijf.

De golvende draagconstructie van het gewelfde dak is 15 meter hoog en 30 meter breed en bevat 4.500 kubieke meter gelamineerd hout. De bijpassende 23 meter lange halve boogspanten werden gepland en geprefabriceerd door Rubner Holzbau in Oostenrijk. De componenten begonnen vervolgens per schip aan hun avontuurlijke reis door het Rijn-Main-Donau-kanaal naar de Filippijnen via Antwerpen. Het uiteindelijke assemblageproces duurde ongeveer drie maanden onder leiding van Rubner Holzbau in de stad Lapu-Lapu op Mactan Island, direct tegenover Cebu City.

Dankzij het nieuwe aardbevingsbestendige en orkaanbestendige gebouw was het mogelijk om de capaciteit te verdubbelen tot 12,5 miljoen passagiers per jaar. Mactan Cebu International Airport wordt nu beschouwd als een van de modernste luchthavens in Zuidoost-Azië. De bevestigingstechnologie voor de terminal werd geleverd door Würth Oostenrijk. Vertegenwoordiger Werner Kirmann bedient al meer dan 15 jaar Würth-klant Rubner Holzbau: “Würth scoorde extra punten tijdens dit grootschalige project met het bedrijf Rubner Holzbau, niet alleen vanwege de concurrerende prijzen, maar vooral omdat onze producten de nodige internationale erkende goedkeuringen en certificeringen hebben."

Cebu hout balken

Werner Kirmann noemt de indrukwekkende hoeveelheden ASSY®-schroeven die het luchthavengebouw tegelijkertijd stabiliteit en elasticiteit geven: ongeveer 40.000 voldraadschroeven (ASSY®plus VG) met een cilinderkop, 32.000 voldraadschroeven (ASSY®plus VG) met een verzonken kop en 4.000 bouten werden bevestigd. Kirmann: "De langste schroef die werd gebruikt, was de 80 centimeter lange, voldraadschroef ASSY®plus VG met een cilinderkop." Er werden ook veel andere Würth-producten gebruikt: tapes en constructielijmen, injectiemortel, spuitverf, klemmen en verschillende gereedschappen.

Het succesverhaal van de Oostenrijkse betrokkenheid bij het nieuwe terminalgebouw aan de internationale luchthaven Mactan Cebu verspreidt zich snel. Er is al een vervolgorder op de Filippijnen: Clark International Airport ten noorden van de hoofdstad Manila krijgt momenteel ook een nieuw terminalgebouw en wederom behoren Rubner Holzbau en Würth Oostenrijk tot de belangrijkste leveranciers. Een sterk team - voor een nog groter bouwproject.

bron: Würth Kaleidoskope