E-Mobility - Marktoverzicht
De E-mobiliteit in Nederland neemt een vlucht. Na het pionierswerk van enkele merken, wordt elektrisch rijden steeds meer de nieuwe duurzame norm en hebben vrijwel alle merken enorme plannen voor het aanbieden van een groot aanbod elektrische voertuigen. Waar voorheen de brandstof motoren steeds zuiniger werden gemaakt, lijkt inmiddels de overstap naar alternatieve krachtbronnen een definitief kantelpunt te hebben bereikt.
Overheden (in Nederland nog niet definitief) koersen op een verbod op van benzine en dieselauto’s per 2030. Ook hebben inmiddels diverse merken besloten tot het niet verder door ontwikkelen van de brandstof technologie en dus zal de aftermarket zich moeten gaan klaarmaken voor een transitie van oud naar nieuw.
Wat moeilijker te peilen is, is waar we nu staan in deze transitie. Om een beeld te geven, vindt u hiernaast een overzicht van diverse kengetallen per 1 januari 2021.
TOTAAL AANTAL GEREGISTREERDE EC PERSONENVOERTUIGEN
TOTAAL AANTAL GEREGISTREERDE EV BEDRIJFSVOERTIJGEN
TOTAAL GEÏNSTALLEERDE LAADPUNTEN
VOERTUIGTYPES
Soorten elektrische wagens
Elektrische wagens hebben erg uiteenlopende functionaliteiten en constructies. Daarom is het de moeite waard om verschillende modellen te bekijken, afhankelijk van uw rijstijl. Zuiver elektrische wagens, range extenders en plug-inhybrides zijn de meest gangbare types. Hieronder ziet u de structuur van en de belangrijkste verschillen tussen deze elektrische automodellen.
OVERZICHT LAADTIJDEN EN AUTO'S
Net zoals auto's met een interne verbrandingsmotor van elkaar verschillen, zijn ook auto's met een elektrische motor niet allemaal hetzelfde. Elke autofabrikant heeft zijn eigen vereisten op basis van de eigenschappen van het voertuig.
Een van de belangrijkste eigenschappen is de laadtijd van de wagen. Deze indicator is een handig hulpmiddel om het verschil tussen elektrische auto's te zien. De volgende tabel is een illustratie waarin een selectie populaire modellen met elkaar worden vergeleken.
Automodel | Vermogen | Top snelheid km/h | Koppel | Rijbereik | Accu-capaciteit | Laden AC tot 100% | Laad- snelheid | Snelladen (DC) tot 80% | Snellaad snelheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AUDI | |||||||||
e-tron 55 | 300 kW (408pk) | 200 km/h | 664 Nm | 375 km | 95 kWh | 11 kW/u (9u15m) | 39 km/u | 155 kW/u (26 min) | 590 km/u |
BMW | |||||||||
iX3 | 210 kW (286pk) | 180 km/h | 400 Nm | 360 km | 74 kWh | 11 kW/u (8 uur) | 45 km/u | 150 kW/u (27 min) | 560 km/u |
HYUNDAI | |||||||||
Kona 64kWh | 150 kW (204pk) | 167 km/u | 395 Nm | 400 km | 64kWh | 11 kW (7u) | 58 km/u | 77 kW/u (44 min) | 380 km/u |
NISSAN | |||||||||
Leaf E+ | 160 kW (218 pk) | 157 km/u | 340 Nm | 325 km | 56 kWh | 6.6 kW (10 uur) | 33 km/u | 100 kW/u (35 min) | 390 km/u |
PEUGEOT | |||||||||
e-208 | 100 kW (136pk) | 150 km/h | 260 Nm | 275 km | 45 kWh | 7.4 kW/u (7u15m) | 38 km/u | 99 kW/u (31 min) | 370 km/u |
POLESTAR | |||||||||
Polestar 2 | 300 kW (408 pk) | 205 km/u | 660 Nm | 395 km | 75 kWh | 11 kW/u (8u15m) | 49 km/u | 151 kW (32 min) | 510 km/u |
RENAULT | |||||||||
Zoe ZE50 R110 | 80 kW (109pk) | 135 km/u | 225 Nm | 315 km | 52 kWh | 22 kW/u (3 uur) | 110 km/u | 46 kW/u (56 min) | 230 km/u |
TESLA | |||||||||
Model 3 Long Range | 377 kW (513pk) | 261 km/u | 660 Nm | 455 km | 76 kWh | 11 kW (8u15m) | 56 km/u | 250 kW/u (21 min) | 910 km/u |
VOLKSWAGEN | |||||||||
ID3 | 150 kW (204pk) | 160 km/u | 310 Nm | 350 km | 58 kWh | 11 kW (6u15m) | 56 km/u | 100 kW/u (33 min) | 440 km/u |
ID4 | 150 kW (204pk) | 160 km/u | 310 Nm | 400 km | 77 kWh | 11 kW (8u15m) | 49 km/u | 125 kW/u (36 min) | 460 km/u |
VOLVO | |||||||||
XC40 P8 AWD Recharge | 300 kW (408 pk) | 180 km/u | 660 Nm | 335 km | 75 kWh | 11 kW (8u15m) | 42 km/u | 151 kW/u (32 min) | 440 km/u |
SPANNINGSKLASSE
Een ander kenmerk waarmee u elektrische auto's van elkaar kunt onderscheiden, is de spanningsklasse. Hieruit kunt u onder andere de werkmethodes en veiligheidsregels voor de garage afleiden. In de onderstaande tabel ziet u hoeveel spanningsklassen er bestaan en wat de verschillen zijn. De verschillen tussen een hybride en een volledig elektrische wagen vallen meteen op.
max. EM motor capaciteit | max. EM koppel | max. DC-spanning (generator) | min. DC-spanning (motor) | max. DC stroomsterkte | max. AC-stroomsterkte | Snelheidsratio EM / krukas of max. snelheid EM | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Half hybride | |||||||
12 V | 4 kW | 50 Nm | 15 V | 12 V | 333 A | 350 A | 3 |
48 V | 12 kW | 150 Nm | 60 V | 36 V | 333 A | 500 A | 1 |
HV | 20 kW | 150 Nm | 200 V | 120 V | 167 A | 500 A | 1 |
Volledig hybride/plug-in | |||||||
mid | 60 kW | 200 Nm | 400 V | 300 V | 200 A | 600 A | 1 |
vermogen | 100 kW | 300 Nm | 450 V | 250 V | 400 A | 800 A | 1 |
EV (accu/RE/FC) | |||||||
compacte auto | 100 kW | 350 Nm | 400 V | 300 V | 200 A | 250 A | 10-15 rpm |
medium | 200 kW | 400 Nm | 400 V | 300 V | 333 A | 450 A | 10-15 rpm of tot 20 rpm |
sport | 375 kW | 660 Nm | 450/800 V | 300/600 V | 550/280 A | 1,000/500 A | tot 20 rpm |