Alleen voor ondernemers  

Uitgebreide productinformatie

125.000 artikelen

Snelle levering

Uw eigen contactpersoon

Alleen voor bedrijven

E-Mobility - Marktoverzicht

De E-mobiliteit in Nederland neemt een vlucht. Na het pionierswerk van enkele merken, wordt elektrisch rijden steeds meer de nieuwe duurzame norm en hebben vrijwel alle merken enorme plannen voor het aanbieden van een groot aanbod elektrische voertuigen. Waar voorheen de brandstof motoren steeds zuiniger werden gemaakt, lijkt inmiddels de overstap naar alternatieve krachtbronnen een definitief kantelpunt te hebben bereikt.

Overheden (in Nederland nog niet definitief) koersen op een verbod op van benzine en dieselauto’s per 2030. Ook hebben inmiddels diverse merken besloten tot het niet verder door ontwikkelen van de brandstof technologie en dus zal de aftermarket zich moeten gaan klaarmaken voor een transitie van oud naar nieuw.

Wat moeilijker te peilen is, is waar we nu staan in deze transitie. Om een beeld te geven, vindt u hiernaast een overzicht van diverse kengetallen per 1 januari 2021.

 

TOTAAL AANTAL GEREGISTREERDE EC PERSONENVOERTUIGEN

Geregistreerde voertuiden
Geregistreerde voertuigen

 

TOTAAL AANTAL GEREGISTREERDE EV BEDRIJFSVOERTIJGEN

 

TOTAAL GEÏNSTALLEERDE LAADPUNTEN

 

VOERTUIGTYPES

Soorten elektrische wagens

Elektrische wagens hebben erg uiteenlopende functionaliteiten en constructies. Daarom is het de moeite waard om verschillende modellen te bekijken, afhankelijk van uw rijstijl. Zuiver elektrische wagens, range extenders en plug-inhybrides zijn de meest gangbare types. Hieronder ziet u de structuur van en de belangrijkste verschillen tussen deze elektrische automodellen.

Zuiver elektrische wagen (BEV/FEV)
Zuiver elektrische wagen (BEV/FEV)

Zuiver elektrische wagens of BEV's/FEV's (Battery Electric Vehicles/Full Electric Vehicles) hebben alleen een elektrische motor. Een BEV/FEV haalt de nodige energie voor de rit uit een energiebron in de wagen: de accu. Deze wordt via het elektriciteitsnet opgeladen en slaat ook de energie op die tijdens het remmen wordt gerecupereerd.

Range extender (REEV)
Range extender (REEV)

Range Extended Electric Vehicles (REEV's) zijn elektrische wagens die naast de accu ook een interne verbrandingsmotor (de 'range extender') hebben. Anders dan bij PHEV's drijft deze extra motor de wagen niet rechtstreeks aan, maar voorziet deze de accu van elektriciteit. Het volgende mechanisme zorgt ervoor dat het voertuig niet stilvalt door een lege accu terwijl u rijdt: De range extender wordt automatisch geactiveerd wanneer de accustatus laag is en houdt deze status op een constant niveau dankzij de oplaadstroom tijdens het rijden. Deze technologie wordt steeds minder toegepast door het succes van de andere type.

Plug-inhybride (PHEV)
Plug-inhybride (PHEV)

Omdat HEV's (Hybrid Electric Vehicles) zowel een elektrische als een interne verbrandingsmotor hebben, combineren ze conventionele en elektrische rijsystemen. De accu van plug-inhybrides of PHEV's (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) kan rechtstreeks via het elektriciteitsnet worden opgeladen. Een groot voordeel van hybridewagens is dat ze een kortere afstand kunnen afleggen op uitsluitend elektriciteit, maar ook geschikt zijn voor langere afstanden. Omdat de accutechnologie steeds verder evolueert, wordt verwacht dat de zuiver elektrische capaciteit in de toekomst nog toeneemt.

Hybridewagen (HEV)
Hybridewagen (HEV)

Een hybridewagen is uitgerust met een interne verbrandingsmotor en een elektrische motor. Er zijn verschillende constructies en hybridetypes op de markt. Bij een HEV wordt de accu opgeladen via de interne verbrandingsmotor of geregenereerde remkracht (recuperatie). Over het algemeen ondersteunt de elektrische motor de verbrandingsmotor, vooral bij het opstarten, wanneer de motor niet optimaal efficiënt draait. Zo wordt het brandstofverbruik verminderd met 15 tot 25%. Een gewone hybride wagen kan alleen voor zeer korte afstanden volledig elektrisch rijden.

Legenda

Bron: https://elektromobilitaet.dew21.de/arten-von-elektroautos

 

OVERZICHT LAADTIJDEN EN AUTO'S

Net zoals auto's met een interne verbrandingsmotor van elkaar verschillen, zijn ook auto's met een elektrische motor niet allemaal hetzelfde. Elke autofabrikant heeft zijn eigen vereisten op basis van de eigenschappen van het voertuig.

Een van de belangrijkste eigenschappen is de laadtijd van de wagen. Deze indicator is een handig hulpmiddel om het verschil tussen elektrische auto's te zien. De volgende tabel is een illustratie waarin een selectie populaire modellen met elkaar worden vergeleken.

AutomodelVermogenTop snelheid
km/h
KoppelRijbereikAccu-capaciteitLaden AC tot 100%Laad- snelheidSnelladen (DC) tot 80%Snellaad snelheid
AUDI         
e-tron 55300 kW
(408pk)
200 km/h664 Nm375 km95 kWh11 kW/u
(9u15m)
39 km/u155 kW/u
(26 min)
590 km/u
BMW         
iX3210 kW
(286pk)
180 km/h400 Nm360 km74 kWh11 kW/u (8
uur)
45 km/u150 kW/u
(27 min)
560 km/u
HYUNDAI         
Kona 64kWh150 kW
(204pk)
167 km/u395 Nm400 km64kWh11 kW (7u)58 km/u77 kW/u
(44 min)
380 km/u
NISSAN         
Leaf E+160 kW
(218 pk)
157 km/u340 Nm325 km56 kWh6.6 kW (10
uur)
33 km/u100 kW/u
(35 min)
390 km/u
PEUGEOT         
e-208100 kW
(136pk)
150 km/h260 Nm275 km45 kWh7.4 kW/u
(7u15m)
38 km/u99 kW/u
(31 min)
370 km/u
POLESTAR         
Polestar 2300 kW
(408 pk)
205 km/u660 Nm395 km75 kWh11 kW/u
(8u15m)
49 km/u151 kW
(32 min)
510 km/u
RENAULT         
Zoe ZE50 R11080 kW
(109pk)
135 km/u225 Nm315 km52 kWh22 kW/u (3 uur)110 km/u46 kW/u
(56 min)
230 km/u
TESLA         
Model 3
Long Range
377 kW
(513pk)
261 km/u660 Nm455 km76 kWh11 kW
(8u15m)
56 km/u250 kW/u
(21 min)
910 km/u
VOLKSWAGEN         
ID3150 kW
(204pk)
160 km/u310 Nm350 km58 kWh11 kW
(6u15m)
56 km/u100 kW/u
(33 min)
440 km/u
ID4150 kW
(204pk)
160 km/u310 Nm400 km77 kWh11 kW
(8u15m)
49 km/u125 kW/u
(36 min)
460 km/u
VOLVO         
XC40 P8 AWD
Recharge
300 kW
(408 pk)
180 km/u660 Nm335 km75 kWh11 kW
(8u15m)
42 km/u151 kW/u
(32 min)
440 km/u

 

SPANNINGSKLASSE

Een ander kenmerk waarmee u elektrische auto's van elkaar kunt onderscheiden, is de spanningsklasse. Hieruit kunt u onder andere de werkmethodes en veiligheidsregels voor de garage afleiden. In de onderstaande tabel ziet u hoeveel spanningsklassen er bestaan en wat de verschillen zijn. De verschillen tussen een hybride en een volledig elektrische wagen vallen meteen op.

 max.
EM motor
capaciteit
max.
EM koppel
max.
DC-spanning
(generator)
min.
DC-spanning
(motor)
max.
DC stroomsterkte
max.
AC-stroomsterkte
Snelheidsratio EM /
krukas of max.
snelheid EM
Half hybride       
12 V4 kW50 Nm15 V12 V333 A350 A3
48 V12 kW150 Nm60 V36 V333 A500 A1
HV20 kW150 Nm200 V120 V167 A500 A1
Volledig hybride/plug-in       
mid60 kW200 Nm400 V300 V200 A600 A1
vermogen100 kW300 Nm450 V250 V400 A800 A1
EV (accu/RE/FC)       
compacte auto100 kW350 Nm400 V300 V200 A250 A10-15 rpm
medium200 kW400 Nm400 V300 V333 A450 A10-15 rpm of tot 20 rpm
sport375 kW660 Nm450/800 V300/600 V550/280 A1,000/500 Atot 20 rpm