E-Mobility - Testapparatuur
Volgens de NEN9140 moet het E-voertuig spanningsloos gemaak te worden voordat eraan gewerkt wordt. Vervolgens moet er een 0-volt check plaatsvinden om er zeker van te zijn dat er geen spanning meer is.
Hierbij is speciaal test apparatuur voorgeschreven. Deze dienen te werken met een twee polige spanningszoeker.
Omdat HV systemen van E-voertuigen soms al richting de 800v gaan moet het apparaat tenminste 1000v en CATIII geclassificeerd zijn. Waar in de auto de 0-volt check gedaan moet worden is voertuig specifiek, raadpleeg hiervoor altijd de informatie van de fabrikant.
De twee polige spanningsaanwijzer is geschikt bij zowel AC als DC spanning en hoeft niet van tevoren worden ingesteld vanwege de intuïtieve bediening en automatische selectie van testbereik. Hierdoor kan de gebruiker niet per ongeluk een foutief ingesteld meet instrument gebruiken, wat bij een hoogspanningssysteem tot levensgevaarlijke situatie kan leiden. Kortom het is een must-have voor elke werkplaats met E-voertuigen.