Zwart, Rood, Geel

Neo-expressionisme uit de verzameling Würth

In januari 2010 wordt in Kunstlocatie Würth een tentoonstelling opgebouwd rondom de expressionistische schilderkunst zoals die zich in Duitsland ontwikkelde vanaf de zestiger en zeventiger jaren en die in de jaren tachtig internationaal furore maakte.

Schilders als Georg Baselitz, Markus Lüpertz en A.R. Penck zetten de schilderscultuur van midden-europa, die tussen 1933 en 1945 onderbroken was en daarna moeizaam een eigen weg zocht, op een overtuigende en onrust veroorzakende manier voort. Anselm Kiefer en Jörg Immendorf sloten later aan.

Groepen als 'Heftige Malerei' (Berlijn, 1977) met kunstenaars als Rainer Fetting, Helmut Middendorf en Salomé en het kunstenaarscollectief 'Mulheimer Freiheit' (Keulen, 1980) waar o.a. Walter Dahn en Georg Jirí Dokoupil deel van uitmaakte, zetten op eigen wijze een eigentijdse versie van het expressionistische schilderen in de schijnwerpers.

In Nederland kan het Van Abbemuseum onder leiding van Rudi Fuchs worden beschouwd als wegbereider van deze eerste lichting figuratieve schilders uit Duitsland. Fuchs introduceert eind jaren zeventig het werk van A.R. Penck en Sigmar Polke in Nederland.

Solo's en groepstentoonstellingen met het werk van ondermeer Lüpertz, Baselitz en Kiefer, Immendorf volgen.De tweede golf neo-expressionistische schilders, 'Neue Wilden', vinden hun Nederlandse platform bij het Groninger Museum dat destijds onder de leiding van Frans Haks opereert.

Bij Kunstlocatie Würth sluit deze tentoonstelling aan bij exposities als die van Armando (2007) en Arnulf Rainer (2009).