Alledaagse Details, WJ Kersten

7 september t/m 2 februari 2003

Het oeuvre van de Bossche kunstenaar Willem-Jan Kersten (1949) bevat een diversiteit aan werken met vaak heldere en frisse kleuren. In veel van zijn werken kom je uitingen van massaproducten en alledaagse details uit de (kunst)wereld tegen waar men in het dagelijks leven veelal aan voorbij gaat. Deze beelden worden in een andere context geplaatst zodat je even aan het wankelen gebracht en vervolgens bewust gemaakt wordt van deze bijzondere, maar normaal gesproken 'alldaagse details'.

Geïnspireerd door etalages, woorden of advertenties confronteert W-J Kersten ons op directe, maar ook humorvolle wijze met elementen uit de (consumptie) maatschappij. Zo lijkt het schilderij 'Advertentie' werkelijk een afgescheurde advertentie, waarbij het beeldmateriaal is verwijderd en alleen nog een gedeelte van de tekst is overgeleven. Met woordspelingen zoals in zijn werk 'Campagne' krijgt het werk omgedraaid een geheel ander betekenis: "Don't buy it, love art" wordt omgekeerd tot de boodscap "Don't love it, buy art".

Een andere inspiratiebron vormt de kunst op zich. Zo keren 'de achterkant van het schilderij' en de 'Vitruvan man' - een verwijzing naar de Homo Universalis van Leonardo Da Vinci en de archtiect/bouwmeester Vitruvius uit de klassieke oudheid - vaker terug in zijn werk. Men zou kunnen zeggen dat W-J Kersten de geschiedenis van de kunst, 'High-Art' en de alldaagsheid van de 'Low Culture' op een heldere en frisse wijze weet te verbinden in zijn werk. In de tentoonstelling 'Alledaagse Details' bij Kunstlocatie Würth zijn zowel schilderwerken, papierdrukken als fotobeelden van de kunstenaar te zien.

"Ik begin een schilderij zonder voorwaarden. Maar bij het in elkaar zetten van het spieraam dienen zich de afmetingen al aan. En bij het gronden van het doek, blijkt het wit lang niet zo maagdelijk onbezoedeld als de romantici beschreven. Noch is het angstaanjagend open en leeg als defaitisten het zich zouden wensen. Eenmaal gegrond projecteert de hele kunstgeschiedenis zich op het scherm en is het aan mij om daar overheen te schilderen"

W-J Kersten

Uit het oogpunt van maatschappelijke verantwoording laat Würth Nederland B.V., evenals het Würth-Groep, kunst en cultuur als deel van de bedrijfsfilosofie integreren. In de jaren '60 begon prof. dr. H.C. Reinhold Würth met het samenstellen van een eigen kunstcollectie. "Als investering voor de mens en niet als luxe". De collectie moderne kunst van het moederbedrijf Würth in Künzelsau bevat tegenwoordig circa 12.500 werken.

In Kunstlocatie Würth worden er jaarlijks circa drie tentoonstellingen gehouden met werken it de verzamelingen van het moederbedrijf, afgewisseld met werken van regionale kunstenaars.