Wat is TPMS

TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) is de vaak gebruikte Engelse term voor bandenspanningcontrole systemen. Het zijn elektronische systemen die de bandenspanning meten.

Er zijn 2 verschillende systemen: Het directe systeem (dat werkt via een druksensor in het wiel) en het indirecte systeem (dat werkt via de ABS sensor van het voertuig). Beide systemen zijn toegestaan. Steeds meer fabrikanten gaan echter over op het directe systeem. Het systeem geeft een signaal via het dashboard als er iets mis is.

TPMS vervult drie functies:

  • Het verhoogt de rijveiligheid
  • Het voorkomt een hoger brandstofverbruik, veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning
  • Het voorkomt onnodige bandenslijtage, veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning

DIRECT EN INDIRECT SYSTEEM

Direct TPMS systeem.

Een direct TPMS systeem werkt via een sensor in de band. Deze meet bandendruk, en temperatuur. Deze informatie wordt draadloos verzonden naar het TPMS stuurapparaat in de auto.

De bestuurder krijgt afhankelijk van de fabrikant van de auto informatie over de bandenspanning van de 4 afzonderlijke banden, of een waarschuwing als er iets mis is met een van de banden.

Het directe TPMS systeem is erg nauwkeurig en werkt ook als de auto stil staat. Een lekke band kan dan meteen worden opgemerkt. Verder kan met een direct systeem ook het reservewiel worden gemeten.

Bij een indirect systeem is dit niet het geval. Een direct systeem brengt wel extra kosten met zich mee bij bandenwissel en onderhoud. Alle band-wiel combinaties incl reservewiel dienen voorzien te zijn van een sensor.

Indirect systeem

Bij een indirect systeem wordt de rotatiesnelheid van de ABS en ESP sensoren gemeten van ieder wiel apart. Bij bandenspanningsverlies gaat het wiel sneller draaien en wordt een signaal afgegeven. Er wordt dus geen bandenspanning en temperatuur gemeten.

Het systeem is onnauwkeurig maar vergt geen extra tijd bij een bandenwissel en is dus goedkoper omdat er geen sensoren in de band gebruikt worden.

Hoe werkt TPMS?

TPMS werkt met sensoren in de band, die bandenspanning en temperatuur. Dit wordt samen met een identifikator draadloos verstuurd naar het TPMS stuurapparaat in de auto.

De bestuurder krijgt een melding via het dashboard, op een display over de vier wielen afzonderlijk, of middels een lampje die aangeeft dat er een band spanning verliest. Het systeem kan zowel kleine als grote lekkages waarnemen.

Wanneer is onderhoud aan een TPMS systeem nodig ?

  • Oplichtend of knipperend waarschuwingslampje (elektronisch defect of slechte batterij ).
  • Mechanisch defect ( bijv corrosie aan het ventiel)
  • Service check
  • Nieuwe banden of bandenwissel zomer/winterbanden.