Wetgeving

Wetgeving

Vanaf 1 november 2014 is er nieuwe Europese regelgeving van kracht die bandenspanningscontrolesystemen verplicht stelt voor alle nieuw geregistreerde auto's. Deze verplichting was er al voor nieuwe automodellen die vanaf november 2012 op de markt werden gebracht.

Vanaf 1 november 2014 dient elke nieuw verkochte auto door de fabrikant te zijn voorzien van een TPMS systeem. Toegestaan zijn zowel directe als indirecte systemen, zolang deze voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn ECE-R64.

Deze richtlijn beschrijft de functionaliteit van het TPMS systeem, er kan gebruik worden gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor.

TPMS maakt onderdeel uit van de typegoedkeuring van de auto en is daarmee een verplicht onderdeel van de auto. Na 1 januari 2015 zal een auto met een niet werkend TPMS systeem worden afgekeurd. TPMS systeem valt onder Europese wetgeving en mag dus ook niet uitgeschakeld (kunnen) worden.

Europese wetgeving:

Bij een drukverlies in een afzonderlijke band, van 20% t.o.v. een bedrijfsdruk (Pwarm) van 1,5 bar moet het TPMS systeem binnen 10 minuten waarschuwen.

Ook bij een drukverlies van gezamenlijk alle 4 de banden van 20% t.o.v. een bedrijfsdruk (Pwarm) van 1,5 bar en een drukverlies vanaf snelheden van 40 km/H tot max. snelheid moet het systeem waarschuwen. De dataoverdracht geschied op 433 MHZ in Europa, en Canada

LET OP! In Amerika geschied de overdracht op 315 MHz, dus let op bij geïmporteerde Amerikaanse auto’s.